Допомога покинутим літнім людям та відновлення роботи пошкоджених відділень – «Слобідський край» дізнавався про виклики, з якими під час повномасштабного вторгнення рф зіткнулися територіальні центри Харківської області.
Не можуть працювати на повну силу
Через повномасштабну війну кількість підопічних Чугуївського територіального центру скоротилася вдвоє.
– У 2022 ріці ми планували обслуговувати 2400 людей. Але через бойові дії кількість підопічних зменшилась удвічі. Частина людей просто виїхала з громади, а частину – війна підкосила, бо це великий стрес, а наші підопічні переважно літні люди. Додайте до цього відсутність необхідних ліків у перші місяці повномасштабного вторгнення… Тож частина наших підопічних покинула цей світ, – розповідає директорка територіального центру соціального обслуговування Чугуївської міської ради Тетяна Сємілєтова.
Наразі під опікою терцентру перебувають 1200 осіб. Підопічні можуть отримати там цілий спектр послуг.
– У нас працює послуга «догляд вдома», переважно її отримують підопічні з сільської місцевості Чугуївської громади. Це села Велика Бабка, Піщане, Зарожне, Тетлега та Кочеток. Доглядають за нашими підопічними 36 соціальних працівників, вони виїжджають у села та надають усі потрібні послуги – прибирають, готують їжу, приносять продукти, допомагають у самообслуговуванні, – ділиться Тетяна Сємілєтова.
А мешканці Чугуєва, які в змозі прийти до терцентру, отримують і медичне обслуговування: можуть пройти фізіотерапію, зробити електрофорез, біотрон, магнітотерапію тощо.
– Ми маємо ліцензію на надання таких послуг. Зовсім недавно у нас запрацювала киснева група для наших підопічних. Вони приносять свій сік, а ми за допомогою спеціального обладнання робимо кисневий коктейль. Також у нас є послуга психологічного розвантаження – спеціальна кімната зі зручним ліжком, де людина надіває навушники та занурюється в електросон, – розповідає директорка Чугуївського терцентру.
Утім, поки що в територіальному центрі не надають послуги фізичної реабілітації. За словами Тетяни Сємілєтової, воєнний стан та активні бойові дії не дають змогу закладу працювати на повну потужність.
Водночас підопічні терцентру займаються творчістю та рукоділлям. Наприклад, перед Новим роком тут виготовляли різноманітні іграшки та подарунки, а також окопні свічки, які потім Чугуївська міська голова Галина Мінаєва передала на передову.
Тетяна Сємілєтова каже, що через війну терцентр почав обслуговувати й вимушених переселенців.
– Переселенці, які потребують соціального обслуговування, отримують увесь спектр послуг за місцем свого фактичного проживання. А ті, які не потребують соцобслуговування, лише отримують гуманітарну допомогу, – зазначає директорка Чугуївського терцентру.
Через війну в закладі зріс попит на адресно-натуральну допомогу. Соціальні працівники допомагають підопічним у господарстві – організовують доставку дров, рубають дрова, виконують дрібні ремонтні роботи.
– Також у нас надаються транспортні послуги, є соціальне таксі. Відвозимо підопічних до медичних закладів, банківських установ та пенсійних фондів. Все це відбувається в супроводі соцпрацівниць, – каже Тетяна Сємілєтова.
Підопічні терцентру можуть отримати перукарські послуги в самому приміщенні установи або з виїздом додому.
– Минулого року і зараз ми продовжуємо брати участь у видачі гуманітарної допомоги за межами терцентру. Коли в населені пункти доставляють гумдопомогу, туди приїжджає наша команда та займається її видачею, – зазначає директорка терцентру.
Обслуговування в терцентрі безплатне, але існують ситуації, коли за послуги доведеться заплатити.
– Насамперед допомогу отримують одинокі люди. Тобто ті, в кого взагалі немає родичів, які б могли допомагати у побуті. Утім, існують ситуації, коли родичі є, але не можуть допомагати людині. У такому випадку Управління соцзахисту може визначити, що послуги терцентру будуть надаватися за плату. Загалом буває безоплатна, платна та диференційовано-платна система, – пояснює Тетяна Сємілєтова.
Обслуговують покинутих людей
У Дергачівській громаді працює територіальний центр «Берегиня». Під його опікою також перебувають жителі Малоданилівської, а до жовтня 2022 року були і мешканці Солоницівської громади, поки в ній не відкрили власні відділення.
11 березня в Дергачівському терцентрі вибуховою хвилею було пошкоджено відділення соціальної адаптації. Унаслідок попадання ворожої міни у будівлі були вибиті вікна, пошкоджений дах, обірвані телефонні, електро- та інтернетпроводи. Все це призвело до неможливості надавати послуги (зокрема й консультативні) у приміщенні.
– Ми наразі у процесі відновлення відділення. Там були вибиті вікна та пошкоджений дах. Вікна вже встановили. Але постає питання безпеки – у будівлі немає підвального приміщення, щоб ми з підопічними могли туди спуститися у разі повітряної тривоги. До повномасштабного вторгнення рф до відділу соціальної адаптації приходило приблизно 450 людей, – каже директор територіального центру соціального обслуговування Дергачівської міської ради «Берегиня» Роман Лук’яненко.
На початку війни на обліку в терцентрі перебувало 268 осіб. У квітні 2022 року через посилення ворожих обстрілів більшість мешканців виїхала з Дергачівської громади.
– Молодь поїхала з громади, а літні люди, яким потрібна була стороння допомога, залишилися (хтось сам відмовився їхати з рідної оселі, а когось рідні не взяли із собою). Це призвело майже до колапсу, бо за багатьма з цих людей раніше доглядали близькі. Окрім того, додалися люди, в яких унаслідок стресу стрімко погіршилося самопочуття, і вони перейшли до категорії маломобільних осіб, – розповідає Роман Лук’яненко.
Водночас він зазначає, що в Руській Лозовій, Прудянці, Цупівці підопічних терцентру не залишилося. Наразі на обліку закладу перебувають близько 100 людей.
У квітні до Дергачівської міської ради звернулися окремі люди похилого віку та люди з інвалідністю, які захотіли евакуюватися. Окрім того, вкрай важливим було евакуювати пацієнтів місцевої лікарні, яка була пошкоджена внаслідок обстрілів 11 квітня.
– Єдиним виходом з цієї ситуації стало звернення по допомогу до геріатричних пансіонатів та стаціонарних відділень при територіальних центрах області, де ситуація була більш-менш стабільною. Добре, що на той момент були прийняті законодавчі рішення щодо спрощеного оформлення до соціальних закладів під час дії воєнного стану, адже раніше оформлення документів у соціальні стаціонарні заклади займало приблизно місяць, – зазначає директор терцентру «Берегиня».
Так 11 квітня спеціальним транспортом Дергачівського терцентру до Богодухівської громади було евакуйовано десять осіб – пацієнтів лікарні та підопічних «Берегині». Після цього терцентр здійснив ще два евакуаційні виїзди до соціального закладу Богодухівського району.
Дуже гостро стояло і питання видачі пенсій. Проблеми виникали в тих підопічних, які отримували виплати готівкою. Через постійні обстріли деякі працівники Укрпошти виїхали з Дергачів. Розв’язати проблему вдалося лише в травні, коли одне з трьох відділень пошти почало працювати. Тоді ж було дозволено отримувати пенсію за довіреністю від міської ради. Так це питання було закрито, хоча і з великими труднощами для соціальних працівників через великі черги.
Наразі в територіальному центрі надають допомогу людям, які опинилися в складних життєвих обставинах, людям з інвалідністю, людям похилого віку.
– Спочатку ми запровадили зміни в роботі через карантин, а на початку лютого через загрозу нападу росії розробили ще один план роботи. Розуміли, що може не працювати громадський транспорт, тому розподілили соціальних працівників і підопічних так, щоб вони проживали якомога ближче одне до одного. Також у соцпрацівників були пам’ятки, як діяти, якщо не буде зв’язку. Тож з 24 лютого ми так і працювали, поки працівники та підопічні ще не почали виїжджати за межі громад, – розповідає Роман Лук’яненко.
А коли деякі соціальні працівники та підопічні евакуювалися у більш безпечні місця, тих, хто лишився, «перезакріпили».
– З тими підопічними, які виїхали, ми тимчасово призупинили договір обслуговування. Вони можуть у будь-який момент повернутися знову. Ми не розірвали з ними договір, щоб потім не витрачати зайвий час на оформлення документів. Наразі в статистику їх не враховуємо. З усіма підтримуємо контакт, знаємо, хто і куди виїхав, – зазначає директор «Берегині».
Платні послуги в терцентрі отримували лише ті люди, які мають родичів та дітей. Або ж ті, в кого достатньо велика пенсія. Утім, серед таких послуг є тільки перукарські, вони надавалися на початку 2022 року. Наразі всі підопічні знаходяться на безкоштовному обслуговуванні.
Для кожного підопічного свій графік
У Вільхівському центрі надання соціальних послуг на початок війни на обліку перебувало 110 осіб, наразі фактично догляд ведеться за 75 підопічними. Це також пов’язано з тим, що люди виїжджали з громади. Утім, тут, як і в Дергачівській громаді, договори обслуговування були тимчасово призупинені.
– Найближчим часом ми забираємо під опіку ще п’ятьох людей. Підопічних, які виїхали з громади, ми одразу обдзвонили, вони кажуть, що повернуться додому, тому нема ніякої причини розривати з ними договір. Наші соціальні працівниці просто феї, дуже відповідальні, й люди до них прив’язалися, хочуть повернутися додому. За рік ми надали 18 865 послуг «допомоги вдома», – ділиться директорка Вільхівського ЦНСП Тетяна Грунська.
Наразі у Вільхівському ЦНСП працює вісім соціальних працівниць, які систематично беруть участь у різноманітних дистанційних тренінгах та навчаннях. Вони можуть готувати, прибирати, приносити продукти, пошту, пенсії. Або ж можуть займати чергу в різних установах, аби підопічні приходили лише на отримання послуг.
– З кожною людиною в нас є графік. Наприклад, у нас є пара підопічних, які не люблять, щоб до них приходили вранці, тому вони в графіку стоять після обіду, – розповідає Тетяна Грунська.
Окрім того, центр веде соціальний супровід трьох сімей, що перебувають у складних життєвих обставинах та мають дітей.
Через повномасштабне вторгнення рф стало набагато складніше працювати, зізнається директорка Вільхівського ЦНСП. Соціальним працівникам довелося не тільки обслуговувати підопічних, а й приймати заяви на пошкоджене житло.
– Через те, що в нас зменшилася кількість підопічних, деякі наші працівниці залишилися без роботи. Тому ми відправляли наших дівчат у населені пункти громади, привозили їм принтери та генератори. Там вони приймали заяви на пошкоджене майно жителів ТГ. Загалом було прийнято 1600 заяв, більшість з них опрацювали саме наші працівники, – зазначає Тетяна Грунська.
Установа працює з міжнародними та українськими волонтерами і організаціями. Підопічні отримують продуктові набори, ліки, одяг, постільну білизну тощо.
– Ми давали волонтерам списки: скільки в нас підопічних. Волонтери залишали гуманітарні пакунки, а соціальні працівники відвозили вже їх адресно, – каже директорка Вільхівського ЦНСП.
Також центр складає та формує заяви від мешканців громади в різні організації. Так працівники сформували 5139 заяв від мешканців громади до Міжнародного комітету Червоного Хреста, прийняли 600 заяв на допомогу у виділенні дров та вугілля, близько тисячі заяв на відновлення пошкоджених вікон.
Окрім цього, у закладі працює пункт прокату технічних засобів реабілітації – милиць, палиць, інвалідних візочків тощо.
– Усі ці засоби ми надаємо безплатно. От у нас жінка пішла по воду, їй уламками побило ногу, ми одразу знайшли їй паличку та видали. Для нас палиці та милиці, як для діловода ручка. Тому я звертаюся до всіх фондів та організацій, щоб допомогли з цими засобами, – зазначає Тетяна Грунська.
Як оформити договір на обслуговування
Право на соціальне обслуговування в територіальних центрах мають такі особи:
- громадяни похилого віку, інваліди, хворі (з-поміж осіб працездатного віку на період до встановлення їм групи інвалідності, але не більш як чотири місяці), які не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги та визнані такими в порядку, затвердженому МОЗ;
- громадяни, які перебувають у складній життєвій ситуації у зв’язку з безробіттям і зареєстровані в державній службі зайнятості як такі, що шукають роботу; у зв’язку зі стихійним лихом; катастрофою (і мають на своєму утриманні неповнолітніх дітей, дітей-інвалідів, осіб похилого віку, інвалідів), якщо середньомісячний сукупний дохід їх сімей нижчий, ніж прожитковий мінімум для сім’ї.
Щоб оформити договір обслуговування в терцентрі, необхідно звернутися з заявою до Управління соціального захисту населення в населеному пункті, де проживає людина. Заява пишеться на ім’я начальника УСЗН. Якщо людина не може самостійно подати документи, то це можуть зробити близькі. Для оформлення необхідно мати такий пакет документів:
- – паспорт громадянина України;
- – ІПН;
- – пенсійне посвідчення;
- – медична довідка від сімейного лікаря.
Після того, як заявка буде подана, до людини приїжджають спеціалісти та роблять оцінку потреб за спеціальною шкалою. Таким чином виявляються потреби людини: чи може вона самостійно готувати їжу, прибирати, ходити в магазин тощо. Після цього Управління соцзахисту робить висновок та відправляє документи в територіальний центр.
Матеріал створено в рамках проєкту «Сила місцевих медіа – для посилення згуртованості українців», що реалізується Громадською спілкою «Українська Асоціація Медіа Бізнесу» у рамках проєкту «Термінова підтримка ЄС для громадянського суспільства», що впроваджується ІСАР Єднання за фінансової підтримки Європейського Союзу».
Раніше ми писали, як отримати будівелні матеріали у Дергачах. А також, як Вільхівка та навколишні села долають наслідки російської окупації. Нагадаємо, під опікою територіального центру міста Чугуїв Харківської області перебувають 1200 людей, це вдвічі менше, ніж планувалося на 2022 рік.
Головні новини Харківська область читайте на нашому сайті.
Оставить комментарий